Wspólnoty Dzieła Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa
Cechy zaangażowanych we Wspólnotę Dzieła Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa
(maj 2025)
Serce Jezusa, w którym sobie Ojciec bardzo upodobał
Wprowadzenie
Św. Katarzyna Sieneńska
„Ucieczką waszą niech będzie Chrystus ukrzyżowany, Jednorodzony Syn mój. Zamieszkajcie i schrońcie się w ranie boku Jego, gdzie przez miłość w tej naturze ludzkiej zakosztujecie mej natury boskiej. W otwartym sercu tym znajdziecie miłość dla Mnie i dla bliźniego. Bo dla chwały mojej, Ojca wiecznego i z posłuszeństwa dla rozkazu, który Mu dałem dla waszego zbawienia, pośpieszył na śmierć haniebną na najświętszym krzyżu. Patrząc na miłość tę, kosztując jej, pójdziecie za nauką Jego, będziecie żywić się u stołu krzyża, znosząc w miłości, z prawdziwą cierpliwością, bliźniego swego, jak i cierpienia, udręki, trudy, skądkolwiek przyjdą („Dialog”)
*******
Ojciec niebieski ma w swoim Synu upodobanie, ponieważ jest On wiernym wizerunkiem Ojca, wizerunkiem Jego majestatu i wszystkich Jego przymiotów. We wszystkich stworzeniach znajduje się coś dobrego, ponieważ każde stworzenie jest dziełem Boga. Jednak tylko w Synu Bożym znajduje się dobro równe Ojcu. Szczególne upodobanie Ojca wobec Syna rodzi się jednak z istotnej kwestii; wypływa ono z nieustannej troski Jezusa, by objawić światu dzieła Ojca, by wskazać na Jego miłość, by pokazać wszystkim Jego dobroć i życzliwość do każdego ze stworzeń. Jezus w każdym niemal wydarzeniu ewangelicznym staje w pozycji tego Drugiego, pierwsze zaś miejsce pozostawia Ojcu. Możemy to zauważyć choćby w licznych wypowiedziach, w których stawia siebie niejako w tle działania Ojca: Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem (J 15, 9). Z Serca Jezusa emanuje również wierność prawdzie. Wszelkie relacje buduje właśnie na zgodności tego, co wewnątrz, z tym, co na zewnątrz, wszystko nazywając po imieniu. Chrystus nie kupuje ludzi tanimi, mogącymi się podobać hasłami, ale pociąga innych prawdą. Wychodzi z nią naprzeciw przywódców Izraela, ale i swoich uczniów. Nie rozmywa jej w relacji z ludźmi słabymi i grzesznymi, jak np. Samarytanka (J 4,1-42) czy kobieta pochwycona na cudzołóstwie (J 8,1-11). Jest ona taka sama dla krewnych i dla nowo poznanych. Jej autentyzm sprawia, że niektórzy chodzący z Nim po prostu odchodzą. Dzieje się tak po rozmnożeniu chleba, gdy chcą Go obwoływać królem.
Medytacja
Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie. Był tam duży poczet Jego uczniów i wielkie mnóstwo ludu z całej Judei i Jerozolimy oraz z wybrzeża Tyru i Sydonu. A On podniósł oczy na swoich uczniów i mówił: «Błogosławieni jesteście wy, ubodzy, albowiem do was należy królestwo Boże. Błogosławieni wy, którzy teraz głodujecie, albowiem będziecie nasyceni. Błogosławieni wy, którzy teraz płaczecie, albowiem śmiać się będziecie. Błogosławieni będziecie, gdy ludzie was znienawidzą i gdy was wyłączą spośród siebie, gdy zelżą was i z powodu Syna Człowieczego podadzą w pogardę wasze imię jako niecne: cieszcie się i radujcie w owym dniu, bo wielka jest wasza nagroda w niebie. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili prorokom. Natomiast biada wam, bogaczom, bo odebraliście już pociechę waszą. Biada wam, którzy teraz jesteście syci, albowiem głód cierpieć będziecie. Biada wam, którzy się teraz śmiejecie, albowiem smucić się i płakać będziecie. Biada wam, gdy wszyscy ludzie chwalić was będą. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili fałszywym prorokom (Łk 6,17.20-26)
Każde błogosławieństwo i każde biada wypowiedziane przez Jezusa zapowiada radykalne odwrócenie sytuacji. Okazuje się bowiem, że logika Boża nie jest z tego świata. Można realizować się poprzez różne trendy obowiązujące w społeczeństwie i jednocześnie minąć się z ewangelią. Chrystus wymieniaistotne zachowania, którena pozór wydają się pożądane i dopuszczalne. Mają jednak posmak niewierności ideałom ewangelicznym.
1. Nieumiejętność bycia dla drugiego. Chrystus mówi: biada wam, bogaczom. Bogacz to nie ten, którego charakteryzuje duża ilość posiadanych dóbr materialnych lub wysoka pozycja społeczna. Chodzi raczej o postawę serca wobec Boga, wobec bliźnich i wobec siebie. Podejście egocentryczne oddala od Boga, bowiem ewangeliczna postawa to myślenie w kategoriach: TY, MY, a nie JA.
2. Nieograniczona konsumpcja. Chrystus wypowiada także słowa: biada wam, którzy teraz jesteście syci. Piętnuje w ten sposób nieumiejętność posiadania. Koncentracja na konsumpcji jest drogą w kierunku od Boga. Patrzenie na świat przez „pryzmat używania” niesie ze sobą ślepotę duchową. W konsekwencji człowiek oddala się coraz bardziej od Boga i drugiego człowieka. Konsumpcja to wbrew pozorom ogromna samotność.
3. Zgoda na płytkość. Jezusw sposób jednoznaczny piętnuje także inną postawę słowami: biada wam, którzy się teraz śmiejecie. Człowiek w bardzo prosty sposób może stać się powierzchownym. Wtedy wiele wartości, jakie niesie ze sobą ewangelia, stają się nieżyciowe, które jednocześnie można wyśmiać. A płytkość ogarnia człowieka zarówno w przestrzeni psychicznej, jak i duchowej.
4. Pycha i chęć poklasku. Mistrz z Nazaretu nie pozostawia żadnych wątpliwości, mówiąc: biada wam, gdy wszyscy ludzie chwalić was będą. Człowiek, który kieruje się w swoich wyborach pychą i gonitwą za wielkością jest daleko od Królestwa Bożego. Nie dostrzega ewangelicznej hierarchii wartości, w którym najwyższym dobrem jest Bóg. To On ma być podstawą wszelkich odniesień i wyborów.
Dzisiejsze biada ma nas nie tyle przestraszyć, co raczej wstrząsnąć. Chodzi bowiem o weryfikację swojego życia. Mam stać się człowiekiem błogosławieństw, a nie człowiekiem, który musi obawiać się przestróg Boskiego Zbawiciela.
Motto na cały miesiąc: Zawsze wieczorem doświadczysz radości, jeśli dzień spędzisz owocnie (św. Tomasz a Kempis).
Problemy do rozważenia
- Na czym polega prawdziwa miłość?
- Na czym polega prawdziwa miłość do Jezusa?
- Co przeciwstawia się prawdziwej, mojej miłości w rodzinie?
- Jak kochać osoby z naszych wspólnot?
Modlitwa
Panie Jezu, w którym sobie Ojciec bardzo upodobał, spraw, abyśmy zawsze byli wierni Tobie i Twoim wskazaniom, a także umieli świadczyć o Twoim miłosierdziu i dobru. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen
bp Janusz Mastalski